BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Prague BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20211031T020000 RDATE:20220327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20221030T020000 RDATE:20230326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T020000 RDATE:20240331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20241027T020000 RDATE:20250330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20251026T020000 RDATE:20260329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Prague CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160719T000000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20210328T030000 RDATE:20211031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20220327T030000 RDATE:20221030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20230326T030000 RDATE:20231029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T030000 RDATE:20241027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20250330T030000 RDATE:20251026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Prague CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:381bfd3b6a1b60a0225662ec8f954a7f CATEGORIES:Svatí CREATED:19700101T010000 SUMMARY:sv. Eliáš, prorok DESCRIPTION;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:
První čtení: 1 Král 19,1-9a.11-1
4a
Žalm: 16(15) 1-2.5-6.8-9.10-11 Odp.: 8a
Druhé čtení: 1 Petr 1,8-12
Evangelium: Lk 9,28b-36
Prorok Eliáš se v Pís mu jeví jako muž Boží, který žije stále v Boží přítomnosti a bojuje horlivě za úctu k jedinému, pravému Bohu. Hájí jeho práva ve slavném zápase na hoř e Karmel a zakusí pak důvěrné setkání s živým Bohem na hoře Choreb. On insp iroval karmelitánský řád při jeho založení a proniká celou jeho historii ta k, že může být právem nazýván duchovním zakladatelem řádu.
(Příklad Eliášův)
Eliáš jednal „podle slova Hospodinova" (1 Král 17,5
). Odešel ze své země a ze svého příbuzenstva a ze svého otcovského domu na
poušť, protože Bůh s ním zamýšlel něco lepšího. Chtěl, aby byl vytržen ze
smrti k dokonalejšímu životu. Národ izraelský, nedávno svedený králem Achab
em, se klaněl Baalovi jako dárci deště a úrody i všech ostatních dober. Neu
vědomil si, že to vše pochází od pravého Boha Izraele, a ne od Baala. Tak s
i Hospodin stěžuje skrze proroka: „Neuznal, že já jsem mu dal obilí, víno i
olej, a zahrnul jej stříbrem a zlatem, z nichž udělali Baala" (srv. Oz 2,1
0). Proto chtěl Eliáš králi Achabovi i izraelskému národu ukázat, že o
n ctí pravého Boha a že Baal, jehož úctu král zavedl na podnět královny, je
falešný bůh. Předpověděl jim od Hospodina, že ať budou sebevíce vzývat Baa
la, nebude jim moci dát déšť, a že rosa ani déšť nespadne na zem po všechna
léta, pokud o to Eliáš nepoprosí Boha Izraele. Protože pro nedostatek dešt
ě nastal v izraelském království veliký hlad, hledal král Eliáše, aby ho us
mrtil. Ale Eliáš, dříve než ho král hledal, jednal „podle Hospodinova slova
" (1 Král 17,5). Aby ho král nenašel, „odešel ze své země a ze svého příbuz
enstva a ze svého otcovského domu" (srv. Gn 12,1) na poušť a opustil světsk
é bohatství nejen duchovně, nýbrž i skutkem. To proto, aby mu domácí staros
ti nebo statky či pozemský majetek nepřekážely v dosažení dokonalosti, kter
ou od něho Bůh požadoval.
Dále se praví: „Živ je Hospodin zástupů, pře
d jehož tváří stojím" (1 Král 17,1). Právem si zasloužil stát před božskou
velebností, protože dospěl k takovému vrcholu dokonalosti, že ho žádný člov
ěk narozený ze ženy dokonalostí nepředčil. Přestože Spasitel řekl, že „mezi
zrozenými ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel" (Mt 11,11), přec
e anděl Gabriel jasně svědčí, že se Eliáš Janovi vyrovná, když praví Zachar
iášovi, že Jan předejde Krista „v duchu a moci Eliášově" (Lk 1,17). Protože
Eliášovo srdce planulo na poušti vnitřním žárem lásky a rozněcovalo oheň b
ožské lásky rozjímáním, často zakoušelo nevýslovnou slávu Boží a spočívalo
v proudu božského blaha, jímž Bůh napájí ty, kdo ho milují, jak praví proro
k: „Napájíš je proudem svého blaha" (Žl 36,9). Ačkoli se Eliáš ustavičně sn
ažil prodlévat v nazírání tohoto nevýslovného blaha, přece mu porušitelné t
ělo nedovolovalo setrvávat v něm stále. Když se probral z vytržení mysli, h
ned se v srdci tiše radoval vzpomínkou na slast, kterou zakusil, hned zase
sténal hladovou touhou po další sladkosti.
Dále se praví: „Havrani mu
nosili chléb a maso ráno a chléb a maso večer" (1 Král 17,6). Těmito pokrmy
Eliáš posiloval vysílené tělo, ale jen tolik, aby nezemdlel. Bůh mu po hav
ranech posílal chléb a maso a předpověděl mu, než šel k potoku Kerit: „Havr
anům poručím, aby tě tam živili" (1 Král 17,4). Proto Eliáš, pokud dlel u p
otoka Kerit, důvěřoval v Hospodina a svěřoval péči o živobytí Bohu, „který
se o něho staral" (srv. 1 Petr 5,7). Bůh mu dal všechno potřebné k tomuto ž
ivotu, protože Eliáš „hledal nejprve Boží království a jeho spravedlnost" (
srv. Mt 6,33). Při myšlence, že se pro křehkost těla odchyloval od tajemnéh
o zakoušení Boha, „vyléval před ním svou duši" (srv. Žl 42,5); neboť se pok
orným vyznáním hříchů a zbožnou modlitbou s častým nářkem obracel k Bohu.Dále se praví: „A z potoka pil" (1 Král 17,6), to je z vody potoka. Zdr
žoval se vína, aby se jeho duch povznesl k oné spasitelné moudrosti, o níž
je psáno: „Rozvodněným potokem je pramen moudrosti" (srv. Př 18,4). Tak opě
t uchvácen v duchu pronikal Eliáš „na místo skvostného stánku, do domu Boží
ho" (Žl 42,5; Vulg.). Sytil se hojností jeho darů a napájel se proudem jeho
blaha.
(lib. I, c. IX., in Analecta O rdinis Carmelitarum, 3 [1914-16], 365-367)
Všem ohoucí, věčný Bože, ty jsi svému svatému proroku Eliášovi, našemu otci, dop řál milost žít před tvou tváří a horlit pro tvou slávu. Dej nám, svým služe bníkům, abychom vždy hledali tvou tvář a stali se svědky tvé lásky. Skrze t vého Syna, našeho Pána Ježíše Krista, neboť on s tebou v jednotě Ducha svat ého žije a kraluje po všechny věky věků. Amen.
První čtení: 1 Král 19,1-9a.11-14a
Žalm: 16(15) 1-2.5-6.8-9.
10-11 Odp.: 8a
Druhé čtení: 1 Petr 1,8-12
Evangelium: Lk 9,28b-36