bl. Titus BrandsmaV roce 1937 zveřejnil Titus Brandsma v »Katolické encyklopedii« pod heslem »mystika« článek, v němž krátce popsal pojem mystika, a rovněž důležité aspekty mystiky na základě jejího vývoje v dějinách a její psychologie. Brandsmův zájem o mystiku nebyl jen čistě vědecký; jeho osobnost i životní dílo nesly rysy mystického postoje k životu.

Odpovídajícím způsobem také rozvinul své působení jako profesor na Katolické univerzitě v Nijmegen: srdcem i duší se věnoval studiu mystiky, méně studiu filozofických oborů. Jeho článek »Co je mystika?« vám zde na pokračování předložíme.

Mystika je zvláštní sjednocení Boha s člověkem, v němž si je člověk vědom Boží přítomnosti a i ze své strany se s Bohem sjednocuje. Mystika v sobě tedy zahrnuje dvojí rozměr. Ono obzvlášť niterné sjednocení Boha s člověkem můžeme nazvat božským podstatným prvkem mystiky. Božské se zde už neskrývá, nýbrž člověk si je uvědomuje. »Lidským oděvem« mystiky je schopnost člověka Boha přijmout, zakoušet jej a dovolit mu utvářet jeho život.

Dnes se slovo »mystika« užívá přehnaně často. Ne vždy se používá ve vlastním slova smyslu. V přeneseném významu se jistě dá použít šířeji, avšak pravá mystika znamená vždy tajemné sdílení božského.

Přestože lze o mystice hovořit již dávno před řeckými kulty, pochází slovo »mystika« z řečtiny. V helénských mysterických kultech tento termín znamená stav, kdy člověk obrácený do svého nitra zakouší přítomnost a působení Boží. Mystiku zde můžeme definovat jako »obrácení do nitra a zakoušení Boha«. Zakoušení Boha je v mystice rovněž nazýváno »Božím dotekem«. Především Ruusbroec (1) rád používal výrazu »dotek« božství.

(1) Jan van Ruisbroek nebo Ruusbroec (výslovnost [rüüsbruk]) (1293, Sint-Pieters-Leeuw, Belgie – 2. prosince 1381, Groenendaal) byl vlámský teolog, mystik a spisovatel.

Převzato z knihy: Engagierte Mystik
Autor: Titus Brandsma
Vydal: Bonifatius-Verlag Paderborn, 1991
Přeložil: Norbert Žuška, OCarm.

Související články

Titus Brandsma: Co je mystika (2)
Jaký obraz Boha fascinuje dnešního člověka?
Kontemplativní život je vznešený a přesto zcela prostý

V Karmelitánském nakladatelství: Titus Brandsma