Všimněte si Petra, který je symbolickým zástupcem nás všech: v jednu chvíli důvěřuje, v další se hroutí. Jednou uznává Krista za nesmrtelného, vzápětí se o něj bojí, že by měl umřít… Apoštol Petr, první a hlavní mezi apoštoly, zde symbolizuje církev – všechny druhy údů, tedy silné i slabé. Neboť bez jedněch i druhých by nebylo církve.
(Augustin, Homilie 76,4)
Můj milovaný: hory,
lesní osamělá údolí,
vzdálené ostrovy,
zvučné řeky,
svist láskyplných větrů,
ztichlá noc
před východem svítání,
umlčená hudba,
zvučící samota,
večeře, jež osvěžuje a naplňuje láskou.
(Jan od Kříže, Duchovní píseň, sloky 14 a 15)
Křesťanské poselství je přitažlivé, pokud je prožíváno a pokud se projevuje ve své celistvosti – ne jako pouhé utíkání se k náboženským citům nebo okázalým obřadům. Jakou úctu bychom Kristu vzdávali, kdybychom se spokojili s individuálním vztahem k němu, ale nezajímali se, jak pomoci druhým, aby méně trpěli a žilo se jim lépe? Potěšilo by snad Srdce, které nás tolik milovalo, že zůstáváme u niterné náboženské zkušenosti, ale bez sebemenších důsledků pro naše bratry a sestry i pro společnost? Buďme poctiví a čtěme Boží slovo v jeho úplnosti.
(papež František, encyklika Dilexit nos, odst. 205; 2024)
Jak podivné jsou pochody tvého Ducha, můj Bože! Když se před dvěma stoletími začalo v tvé Církvi projevovat zřetelné tíhnutí k tvému Srdci, mohlo se zdát, že to, co vábí duše, je nalezení prvku, který je v Tobě ještě určitější a vymezenější než samo Tvé lidství. Nyní se však naopak jasně ukazuje, že „zjevením“ svého srdce jsi chtěl, Ježíši, především poskytnout naší lásce prostředek, jak se vymanit z toho, co bylo v našem obrazu o Tobě příliš úzké, příliš upjaté, příliš omezené. Uprostřed tvé hrudi nevidím nic než výheň, a čím víc hledím na tento planoucí oheň, tím víc se mi zdá, že všude kolem se obrysy tvého Těla rozplývají, že se nezadržitelně rozšiřují, takže už v Tobě nedokážu rozeznat jiné rysy než podobu zapáleného světa.
(Pierre Teilhard de Chardin SJ /1881–1955/, úryvek z textu Mše nad světem; citováno podle knihy Pierre Teilhard de Chardin, Srdce hmoty, Malvern 2024)
Svoboda
- stálý výboj.
Nemůže být jen vlastněním!
Přichází jako dar,
uchovává se však bojem.
Svoboda,
platíš ji celou svou osobností,
proto nazývej svobodou jen to,
co ti umožňuje mít se v moci
stále znovu,
zatímco ji platíš.
Za tuto cenu vstupujeme do dějin,
dotýkáme se jejich epoch.
Kde je rozvodí mezi generacemi,
které dost nezaplatily,
a generacemi,
jež zaplatily příliš?
Na které straně
jsme
my
?
(Jan Pavel II., úryvek z básně „V myšlenkách na vlast“ v překladu Josefa Koláčka)
Jde spíš o to, abychom své nedokonalosti použili tvůrčím způsobem, abychom jim nedovolili připravit nás o odvahu; spíš abychom viděli, jak v nich a skrze ně působí Bůh.
(Mary David Totah, OSB /1957–2017/, Radost z Boha)
Náš život je ta nejcennější kniha, která nám byla dána. Je to kniha, kterou bohužel mnozí nečtou, nebo tak činí příliš pozdě, až před smrtí. A přitom právě v té knize je to, co marně hledáme jinde.
(papež František, citováno podle jeho autobiografie Život. Moje cesta dějinami, 2025)
Ježíš je volným pádem do propasti, která nemá dno. Je květem, vykvetlým z bolestí světa tam, kde člověk kromě smrti a zániku už nic nečeká. (…) Je smyslem, ve kterém se všichni potkávají a jsou si rovni, broučci, psi, medvědi, velryby i lidé, vždyť v něm a pro něho všechno bylo stvořeno. Je tím, který staví věci na hlavu a vzhůru nohama a tam, kde by člověk nejraději zabil, on žádá odpuštění. Je radostí, ve kterou už nikdo nevěří, že je vůbec možná.
(Ladislav Heryán /*1960/, zápisník, citováno podle knihy U Božího mlýna, Vyšehrad 2018)
Jak sladkou radost působí pomyšlení, že Pán Bůh je spravedlivý, to znamená, že bere v úvahu naše slabosti, že dokonale zná křehkost naší přirozenosti! Čeho bych se tedy měla bát?
(Terezie od Dítěte Ježíše a Svaté Tváře, rkp. A 83v)
Ježíš po mně chce, abych ho přijímal i s jeho touhou zachránit svět: s jeho ohnivou touhou – to je jako jíst oheň! To znamená být sám stravován! Ale právě to ode mě žádá, totéž, co žádal už od apoštolů. – „Ale Pane! To není možné, tady je nějaké nedorozumění! Víš dobře, kým jsem, a chceš po mně, abych tě jedl v aktu vykoupení světa!“ (…) A On mne tiskne ještě pevněji k sobě. Tomu říkám „šok“ z tělesné přítomnosti Slova.
(kard. Charles Journet /1891–1975/, Meditace o Eucharistii)
Pánovy ruce jsou spokojené, když žehnají a rozdělují chléb. Troufl bych si říci, že Pán se vydává pouze v činech, které může vykonat svýma rukama: když žehná, uzdravuje, utěšuje, rozděluje, podává pomocnou ruku a pozvedá, myje nohy, ukazuje rány, nechává se zraňovat… Pán neoplývá přebytkem slov ani nekoná strojená gesta. Ježíš chce být všemocný, když svýma rukama láme chléb.
Slavnost Těla a Krve Páně je slavností rukou: Pánových a našich. „Svatých a ctihodných,“ zraněných Ježíšových rukou, které dále žehnají a rozdělují chléb Eucharistie. Našich rukou, nuzných a hříšných, které se pokorně napřahují, aby s vírou přijaly Kristovo tělo.
(Jorge Mario Bergoglio /1936–2025/, promluva o slavnosti Těla a Krve Páně 2001)