"TŘETÍ ŘÁD"
- karmelitánské společenství laiků
Ulrich Dobhan OCD
Časopis Karmel

Poznámka úvodem:

Tento článek byl původně uveřejněn v časopise Christliche Innerlichkeit již před více než deseti lety (v roce 1988, 23.ročník, 1. číslo). Otiskujeme jej v překladu sestry Petry od Zmrtvýchvstalého, OCD. K plnému pochopení toho, oč autorovi jde, nám může napomoci, když si uvědomíme, že v mnoha zemích - a vlastně i v terciářských společenstvích jiných řádů u nás - zůstal v posledních desetiletích klasický třetí řád omezený jen na věřící starší generace a na tradiční formy zbožnosti. Proto ten důraz na hledání nových cest. My karmelitáni v Čechách a na Moravě jsme v podstatě po roce 1989 začali vytvářet společenství třetího řádu zcela od začátku a je co do věku i složení mnohem pestřejší. Přestože naše situace je tedy jiná, pokládám článek za zajímavý a velmi podnětný i pro nás. A to je také důvod, proč jej uvádíme celý v jednom čísle časopisu, i když je poměrně rozsáhlý. Ačkoliv autor mluví jen o tereziánském Karmelu, jsou jeho myšlenky cenné samozřejmě pro terciáře vůbec.
I jen letmý pohled na dějiny křesťanského řeholního života ukazuje, že u zrodu některých řádů, jejichž význam v průběhu historie církve až podnes je veliký, stáli laici, tedy ne duchovní. To platí pro oba stále velké řády benediktinů a františkánů, ale také pro řády menší, jako jsou karmelitáni.
Ono malé společenství poustevníků na hoře Karmel, které za svůj vznik vděčí zčásti skupinám poustevníků, tehdy na Západě velmi rozšířeným, a zčásti křižáckému hnutí, bylo tvořeno laiky, což je patrné i na řeholi, sepsané kolem r. 1210. A je otázkou, jestli klerikalizace tohoto společenství, k níž došlo s jeho vyhraněním se kolem r. 1247, byla původnímu zaměření řádu skutečně ku prospěchu. Avšak skutečnost, že původ řádu tkví v prostředí laickém, nebyla nikdy zastřena úplně. Důkazem toho je, že v řádu jsou až do naší doby bratři - laici, ale právě tak to dosvědčují i skupiny laiků, které se kolem klášterů vytvářely již velmi záhy (na konci 13. století).1
pozn.1/ Zpočátku se jednalo téměř výhradně o ženy. Srov. k tomu: J.Smet, U.Dobhan: Die Karmeliten. Eine Geschichte der Brüder Unserer Lieben Frau vom Berge Karmel, Freiburg 1981, str. 15 - 27.
V tomto příspěvku bych chtěl nejprve krátce představit dějiny třetího řádu, pak ukázat jeho právní strukturu a zakončit úvahou a načrtnutím perspektiv
vzhledem k dnešní době.

I. Historický pohled

1. Všeobecně

Poprvé se v historii název "třetí řád" objevuje v roce 1221 v listě Inocence III. lombardským humiliátům (jednomu z mnoha tehdy vzniklých žebravých řádů). Svůj klasický ráz a význam však tento název dostal až tehdy, když jej bylo použito pro "Řád kajícníků" sv. Františka z Assisi. Zde se označení "třetí řád" přesně hodí v několikerém ohledu:
   a/ protože se skutečně jedná o třetí Františkem založený řád, a sice i co do časové posloupnosti;
   b/ protože tento třetí řád zachovával třetí řeholi (po první pro bratry a druhé pro sestry);
   c/ protože také vzhledem k zachovávání podstatného bodu řehole, totiž chudoby, stáli členové tohoto třetího řádu - právně vzato - na třetím místě, jak to vysvětluje sv. Bonaventura: "První řád je řád menších bratří, který je zcela přísný a nezná ani společný majetek. Druhý řád je řád sv. Kláry, který se od prvního liší tím, že je sice pro ženy tím nejpřísnějším řádem, ale připouští společné vlastnictví. Třetí řád však byl zřízen pro muže a ženy žijící v manželství a ti, kdo v něm žijí, mají osobní majetek." 2
pozn. 2 / T. Motta Navarro, Tertii Carmelitici Saecularis Ordinis historico-iuridica evolutio, Roma 1960, str. 124n.
Odtud přechází název "třetí řád" i na podobná zřízení ostatních žebravých řádů, zvláště dominikánů, ale také augustiniánů a karmelitánů.
Přihlédnutím k tomuto dějinnému vývoji se objasní i vznik druhého označení, totiž "sekulární řád" (ordo saecularis).3
pozn. 3 / Tohoto označení užívá u nás kromě sekulárního františkánského řádu i Karmel tereziánské reformy: "Sekulární řád bosých karmelitánů" (zkráceně: OCDS). - Pozn. red.
Kromě společenství bratří a sester, kteří zachovávali první, případně druhou, řeholi s oním různým stupněm závazku k chudobě, existovala již záhy také společenství (převážně společenství žen), která žila podle třetí řehole, tedy náležela k třetímu řádu. K odlišení od těchto společně žijících terciářů se pro členy třetího řádu, žijící "ve světě" (latinsky: in saeculo), prosazoval postupně stále víc název "tertiarii saeculares", tedy "sekulární terciáři", resp. "tertius ordo saecularis" ("sekulární třetí řád"), zatímco terciáři žijící ve společenstvích byli "tertiarii regulares" ("řeholní terciáři"). Ti pak vždy platili za "religiosi", tedy za řeholníky (v nejplnějším smyslu slova), neboť jejich řehole byla přizpůsobena požadavkům řeholního života. Sekulární terciáři nikdy nebyli pokládáni za řeholníky - religiosi, nýbrž právě za "saeculares", osoby "ve světě".

2. V Karmelu

Okruh terciářů žijících ve světě, tj. podle výše zmíněné terminologie "sekulární třetí řád", se u karmelitánů, jak se zdá, zpočátku omezoval jen na panny nebo ovdovělé ženy, které skládaly slib naprosté čistoty, poslušnosti a mnohdy také chudoby. Výslovně o nich hovoří Mikuláš V. v bule "Cum nulla" z 7.11.1452, v níž schvaluje třetí řád karmelitánů, který ovšem tehdy, jak už bylo řečeno, zahrnoval pouze ženy, vázané slibem naprosté čistoty.4
pozn.4 / Navarro, str. 66.
Teprve v bule Sixta IV. "Dum attenta" z 28.11.1476 se karmelitánům ohledně třetího řádu přiznávaly stejné pravomoci, jaké měli františkáni a dominikáni už dlouhou dobu. V druhé polovině 16. století přibyly k třetímu řádu i neprovdané a vdané ženy se slibem čistoty, odpovídající stavu, v němž žily; a konečně začátkem 17. století i muži, kteří právě tak skládali slib čistoty odpovídající jejich stavu. Velký význam měla při tomto vývoji škapulířová zbožnost, zvláště zaslíbení uvedená v bule papeže Jana XXII. ("Bulla sabbatina") z r. 1322, o níž je dnes prokázáno, že není historicky pravá.5
pozn. 5 / Navarro, str. 133 n.

3. Historické pozadí

Charakteristickým rysem středověké církve a společnosti, zvláště doby vrcholného středověku (12. - 13. st.), je silná přítomnost mnichů a řádů, kteří výrazně ovlivňovali religiozitu, kulturu a civilizaci, ba až natolik, že to téměř vypadalo, jako by opravdovým a správným křesťanem bylo možné být pouze v klášteře. Odtud pochopíme touhu tehdejších lidí být nějak spojeni s některým řádem. Vnějším znamením takového spojení bylo mít nějak podíl na řeholním oděvu, nebo přání v hábitě určitého řádu zemřít a být v něm pochován, takže řeholní oděv byl pokládán zároveň za "svatební šat" (Mt 22,11n.). Obměnou věty "mimo církev není spásy" se v jistém ohledu došlo k ještě zúženějšímu názoru "mimo klášter není spásy".6
pozn. 6 / Srov. L. Saggi, La "Bolla Sabbatina". Ambiente - testo - tempo, Roma 1967, 8.
V této souvislosti je zajímavý příměr, kterým sv. Bernard z Clairvaux představuje, jak tři stavy v církvi - laici, světští duchovní a mniši - dosáhnou spásy. Objasňuje to obrazem trojího způsobu překonání řeky: brodem (laici), pomocí lodi (světští duchovní), po mostě (mniši). To znamená, že nejjistějším způsobem, jak dosáhnout spásy, je žít ve stavu mnišském.7
pozn. 7/ . P. Migne, Patrologia Latina, sv. 183, str. 634 - 647.
Je pochopitelné, že i takovéto motivace hrály při úsilí tehdejšího člověka, aby - když už nemohl úplně žít v klášteře - dosáhl s mnišstvím co nejužšího spojení, svou roli.

II. Právní situace

Po vydání nového církevního zákoníku v roce 1983 můžeme dnes prostřednictvím srovnání s kodexem z roku 1917 ještě lépe vystihnout právní strukturu třetího řádu, a vyvodit tak i závěr o jeho podstatě. Církevní právo z roku 1917 chápe pod pojmem "třetí řád" "sdružení osob, které žijí ve světě a snaží se pod vedením a podle ducha určitého řádu dosáhnout křesťanské dokonalosti způsobem přiměřeným životu ve světě a podle řehole, schválené pro ně Apoštolským stolcem" (CIC 1917, kán. 702, § 1). A následující čtyři kánony představují jednotlivá ustanovení, která předpisy obecného církevního práva, týkající se sdružení věřících, aplikují na místní společenství třetích řádů.
Nový církevní zákoník obsahuje o "třetích řádech" pouze jeden kánon: "Názvem ,třetí řády' nebo jiným vhodným pojmenováním se označují sdružení, jejichž členové žijí ve světě apoštolátním životem a usilují o křesťanskou dokonalost podle ducha některého řeholního společenství pod vyšším vedením téhož společenství" (CIC 1983, kán. 303).
Často citovaná slova Pia IX., podle nichž je "třetí řád ... opravdovým řádem", pocházejí z doby, kdy se pojmu "řád" ještě používalo bez přesného rozlišování. 8
pozn. 8 / Srov. Lexikon für Theologie und Kirche - heslo "Orden".
Teprve církevní zákoník z roku 1917 definuje, co se řádem rozumí. Podle něj řády jsou společenství, v nichž se věřící zavazují veřejným slibem k zachovávání evangelních rad (srov. CIC 1917, kán. 487 a 488, 1 a 2). Nové církevní právo zavedlo souhrnný pojem "instituty zasvěceného života" (srov. CIC 1983, kán. 573 a násl.) a zahrnuje do něj řády a kongregace - jako řeholní společnosti (srov. kán. 607 a násl.) - i sekulární společnosti (kán. 701 a násl.), jejichž členové nejsou řeholníci, nýbrž laici ve světě.
Třetí řády se mezi instituty zasvěceného života nepočítají, protože přísliby ve třetím řádě nejsou z hlediska církevního práva ani veřejné sliby (to znamená, že terciář nemění svůj stav), ani nezavazují k životu evangelních rad. Karmelský terciář slibuje, že bude žít "v duchu rad" 9,
pozn. 9 / Tak formule příslibu Sekulárního řádu bosých karmelitánů. V profesi terciářů karmelitánů tomu věcně odpovídají slova: "zavazuji se následovat Ježíše Krista". - Pozn. red.
tak jak to odpovídá jeho stavu, "ať už je svobodný, ženatý nebo ovdovělý".10
pozn. 10 / Řehole života Sekulárního řádu bosých karmelitánů, čl. 12.
V této právní úpravě se projevuje teologie, která se navzdory mnoha vnitřním zápasům vždy vinula dějinami zbožnosti a výrazně se prosadila nyní na posledním koncilu: že povolání k životu ve spojení s Bohem, povolání k úsilí o svatost, není vázáno na řeholní život, že dokonce ani evangelní rady nejsou jakýmsi vlastnictvím řádů, nýbrž že životem z ducha evangelních rad mohou žít všichni křesťané.11
pozn. 11 / Srov. kapitolu o všeobecném povolání ke svatosti konstituce o církvi Lumen gentium, čl. 39 - 42.
V této souvislosti nás koncil upozornil také na to, že i každé rozmanité charisma jednotlivých řádů, tedy spiritualita řádu, má příslušet celé církvi, aby z ní mohli žít i laici a (diecézní) kněží. V úvodu k Řeholi života Sekulárního řádu bosých karmelitánů12
pozn. 12 / V originále článku se dokument nazývá: "Lebensordnung der Theresianischen Karmelgemeinschaft", ale jistě jde o tuto Řeholi, jejíž "pracovní překlad" do češtiny byl zpracován společenstvím sekulárního řádu bosých karmelitánů v Praze v roce 1995. - Pozn. red.
je vztah mezi řeholním řádem a třetím řádem popsán zcela v duchu tohoto (celo)církevního hlediska. Ono charisma, které řády přijaly - ať už charisma společné všem řádům, tj. charisma života podle evangelních rad, nebo ono specifické charisma zakladatele - se má stát "společným dědictvím celého Božího lidu" (odst. 3; srov. LG 44), "nejen pro samotné řeholníky, ale i pro mnoho věřících" (odst. 4). Tyto věřící přijímá řeholní řád "do rodiny řádu" (odst. 5), avšak ne jako řeholníky, nýbrž jako věřící toho stavu, v němž žijí; jako manžele, diecézní kněze, svobodné laiky: "Z podstaty sekulárních řádů tedy vyplývá, že musejí sloužit [životnímu] stavu, v němž jejich členové žijí, nikoliv jej měnit."13
pozn. 13 / Tamtéž, odst. 6. Německý text zní doslova: "...a nesmějí ho chtít měnit."
Z toho všeho plyne: spiritualita Karmelu je cestou dostupnou i pro neřeholníky, může prohlubovat povolání každého stavu v Božím lidu. To ale také znamená, že ke vstupu do třetího řádu je naprosto nutné povolání, ne však právě povolání k řeholnímu životu ve světě, nýbrž povolání k životu podle spirituality Karmelu, tj. povolání k vnitřní modlitbě, k přátelství s Bohem (sv. Terezie od Ježíše), k vědomému vzdání se sebe a postupnému "připodobňování Milovanému" (sv. Jan od Kříže).14
pozn. 14 / Tyto důrazy jsou vlastní tereziánskému Karmelu. Doplňme ještě alespoň zmínkou mariánský ráz spirituality Karmelu. - Pozn. red.
III. Úvahy a perspektivy pro dnešek

Pohled do historie ukázal, že řád jako takový vzešel z laiků a že ačkoliv se přeměnil v řád klerický, připojovali se k němu také laici. Důvodem, proč je to ke Karmelu táhlo, bylo přání najít pro svůj život ve světě duchovní vedení a oporu. Byli přesvědčeni, že spiritualita pěstovaná v Karmelu, jejímž prvním zachycením je karmelitánská řehole, jim to nabízí. "Prodlévání v Boží přítomnosti", stanovené v klíčové větě řehole: "dnem i nocí rozjímat o zákoně Páně a bdít na modlitbách", se stalo životním ideálem také jim.

Co by to mohlo znamenat pro dnešní dobu?

Pro každého z nás jednotlivě tato základní věta řehole znamená stále znovu usilovat o zniternění života, pěstovat vnitřní modlitbu, tedy rozmlouvat s Bohem, který se v Kristu stal člověkem. V tomto pohledu se modlitba musí stát úkonem existenciálním, do nějž se člověk nasazuje celý, musí být novou kvalitou života. Snaha žít z nitra či z hlubin víry znamená, že o celém svém životě - o všech nadějích, přáních, úspěších i neúspěších, kříži, utrpení, otázkách, nejistotách, úzkostech, vinách, hříších atd. - budeme hovořit s vtěleným Bohem jako se svým přítelem, s ním budeme žít a trpět, protože o něm víme, že nás miluje a neodtahuje se od nás, ale rozumí nám (sv. Terezie z Avily). To v sobě zahrnuje, protože se jedná o přátelství, vědomé přijetí veškerého odříkání a utrpení, jež mohou pravé přátelství a láska vyžadovat. Pak je život smysluplný a plodný díky tomuto existenciálnímu přátelskému vztahu s Kristem (viz podobenství o vinném kmeni a ratolestech), a ne díky našim podnikům a eventuelním úspěchům, i kdyby byly nevím jak "duchovní".
Pro karmelské společenství v určitém místě s jeho společnými akcemi a setkáními to znamená, že jeho hlavním úkolem je, aby se členové společenství vzájemně posilovali na této cestě vnitřní modlitby. Být členem třetího řádu, resp. tereziánského karmelského společenství, tedy také znamená stále znovu přijímat od bratří a sester povzbuzení k této víře v Boží lásku k nám, poněvadž zkušenost učí: připadá nám snazší věřit, že nebe si musíme zasloužit svými vlastními činy a výkony, než že nás Bůh miluje a přijímá takové, jací jsme. Chtěli bychom sami sebe učinit schopnějšími. Třetí řád však není nějakým zvláštním zařízením, sloužícím tomu, abychom na sebe brali a (vítězně) zdolali ještě více cvičení ve zbožnosti a duchovních závazků, nýbrž společenství stejně smýšlejících lidí má napomáhat k tomu, aby se prohlubovala a rozmnožovala víra v osobního Boha, víra, že Bůh ve své lásce má na zřeteli každého jednotlivého člověka osobně. V době poznamenané mentalitou zaměřující se na výkon a užitek může tato víra v Boží zdarma danou a našimi zásluhami nezískatelnou lásku snadno zakolísat, takže zbožnost a snaha vést duchovního život se snadno zvrhnou v další přítěž a povinnost. Život v duchu Karmelu, ať už v "institutu Bohu zasvěceného života", nebo "ve světě" - podle povolání nezaslouženě přijatého od Boha -, má pomáhat čelit tomuto pokřivení radostné zvěsti a chápat ji skutečně jako pomoc v úsilí dobře uspořádat svůj život.
Z tohoto pohledu by se společenství tereziánského Karmelu mohlo posunout blíže tak mnohým hnutím nebo základním společenstvím (Basisgemeinde) v dnešní církvi, jejichž hlavním záměrem je: s pomocí evangelia, s pomocí víry v Boha, který mě osobně miluje, lépe poznat všední život a lépe mu dostát. Tak by terciáři tereziánského Karmelu mohli být lidmi zasaženými vírou, že Bůh je miluje, a vzájemně si tedy pomáhat tuto základní výpověď křesťanství žít a poukazovat na ni svým životem - podobně jako František na chudobu, Chiara Lubichová na "Krista v druhých", Charles de Foucauld na "Krista, který se staví na poslední místo". Vždy šlo o dané době odpovídající zdůraznění toho, co je v křesťanství to hlavní.
A nyní také můžeme snadno zodpovědět otázku po apoštolátu členů společenství tereziánského Karmelu. Nejde v první řadě o to mít "svůj vlastní spolek" a udržovat ho při životě všemožnými aktivitami, nýbrž o to, abychom si každý na svém místě počínali jako lidé žijící ve víře v Boží lásku. V první řadě ve vlastní farnosti, protože ta je místem, kde křesťan normálně prožívá církev v konkrétní podobě. Důležité nejsou ani tak určité jednotlivé skutky apoštolátu, důležitý je samotný základ, z nějž vyrůstají. A tímto základem musí být přesvědčení, že Bůh mě miluje takového, jaký jsem. Tímto způsobem se zabrání tomu, že by se skutky apoštolátu zvrhly v mentalitu nároků vůči Bohu a lidem, ale stanou se spíše odpovědí na Boží lásku ke mně. V tomto smyslu volá svatá Terezie: Skutky, skutky chce Pán!
Tak se ozřejmuje, jak život z víry v Boží lásku ke mně vyvádí z omezenosti vlastního i skupinového myšlení a uschopňuje k neuvěřitelné disponibilitě. A víme: kdo ví, že je milován a přijímán, bude široce otevřený pro druhé. V tom může ostatně spočívat příbuznost karmelských terciářů s Marií a jejich blízkost vůči ní, jež byla zcela připravená a otevřená pro to, co s ní Bůh zamýšlel, jak to dokazuje svými slovy: "Hle, jsem služebnice Páně, staň se mi podle tvého slova!" Odpovídající sílu a způsobilost obdržela ze svého stálého společenství a života s Bohem, neboť "všechno uchovávala ve svém srdci a rozvažovala o tom" (Lk 2,19.51). Tento Mariin postoj předznamenává to, co se později mělo stát klíčovou větou karmelské řehole: "Dnem i nocí rozjímat o zákoně Páně a bdít na modlitbách". Tak se Maria, od prvního okamžiku své existence Bohem milovaná a omilostněná žena, stala matkou všech lidí, pod jejímž ochranným pláštem je místo pro všechny. Kdo ví, že je milován, může také milovat ostatní, a co jiného je nebo měl by být apoštolát, než rozdávání lásky, zakoušené od Boha?
Třetí řád by tedy měl být výchozím bodem "karmelského hnutí"? Mnohým by se mohly tyto úvahy a myšlenky zdát nezvyklými. Pohled na dějiny třetího řádu a jeho právní vazby v církvi však takovým představám v žádném případě neprotiřečí, stejně jako jim neodporují ani výroky koncilu a učitelského úřadu církve (v době po koncilu) o postavení a poslání laiků v církvi. Podle mého názoru s tím není spojeno žádné znevážení třetího řádu, nýbrž spíše naopak ocenění a uznání povolání laiků v církvi. A to nepochybně ve větší míře, než tomu bylo v právních i duchovních dokumentech o třetím řádě v desetiletích před koncilem. Nemluvě o tom, že takováto společenství tereziánského Karmelu by mohla o řádovém charismatu vydat svědectví mnohem přesvědčivější.